Direksiyon Kutusu Arızası Belirtileri
| Belirti | Açıklama |
|---|---|
| Direksiyonda boşluk hissi | Direksiyonu çevirince araç hemen tepki vermez |
| Direksiyon zor dönüyor | Hidrolik/elektrikli destek zayıflamış olabilir |
| Direksiyonu çevirdiğinde tak-tuk sesi | Kutuda veya dişlilerde aşınma var |
| Araç düz gitmiyor, sağa/sola kaçıyor | Direksiyon kutusu merkezleme hatası |
| Park ederken gıcırdama sesi | Mekanik sürtme ve yağsız çalışma belirtisi |
| Direksiyonda titreme | Özellikle hız yüksekken titreşim olur |
| Direksiyon kaçırma / kendi kendine dönme | İç mekanizmanın bozulduğunu gösterir |
| Yağ sızıntısı (hidrolik sistemli) | Direksiyon kutusu keçesi veya contası yırtık |
Sürüş Esnasında Direksiyon Kutusu Arızası Nasıl Hissedilir?
- Araç sağa sola çekiyormuş gibi hissedilir
- Direksiyon merkezde sabit kalmaz, kendi kendine kayar
- Özellikle bozuk yolda direksiyon elden kaçıyormuş gibi hareket eder
- Park ederken ağırlaşma, sürüşte sertleşme fark edilir
- Direksiyon çevrilir ama araç geç tepki verir (boşluk oluşur)
- Hızlı giderken direksiyon titreme yapar
Direksiyon Kutusu Arızası Sesleri
| Ses Tipi | Muhtemel Sebep |
|---|---|
| Tık tık / tak tuk | Dişli aşınması, boşluk |
| Gıcırdama sürtünme sesi | Yağsız çalışma veya burç aşınması |
| Hırıltı | Hidrolik pompa ve kutu sorunu |
| Vınlama | Elektrikli direksiyon motor sorunu |
| Çat diye sert ses | Direksiyon kilitlenmeye başlamış olabilir |
Direksiyon Kutusu Arızası ile Karıştırılan Sorunlar
| Belirti | Çoğu kişinin sandığı | Aslında sorun |
|---|---|---|
| Direksiyon titriyor | Rot balans bozuk | Direksiyon kutusu gevşemiş |
| Araç bir yana çekiyor | Rot ayarı | Direksiyon kutusu merkezleme hatası |
| Direksiyon zor dönüyor | Hidrolik pompası | Kutu içi sıkışma |
| Tıkırtı sesi var | Amortisör | Kutuda boşluk veya dişli kırılması |
Yağ Kaçağı Direksiyon Kutusu Arızası Mıdır?
Evet! Direksiyon kutusu, hidrolik sistemli araçlarda yağ kaçırmaya başladığında keçeler, contalar, boru bağlantıları veya kutu içi basınç sorunları vardır.Belirtileri:
- Yağ kaçağı direksiyon körüğünden geliyor
- Direksiyon sesi yüksek ve kuru
- Direksiyon dönüyor ama ağır
- Hidrolik yağı sürekli eksiliyor
Direksiyon Kutusu Arızası İhmal Edilirse Ne Olur?
| İhmal Edilirse | Sonuç |
|---|---|
| Direksiyon gecikmeli tepki verir | Manevra kabiliyeti azalır |
| Lastikler dengesiz aşınır | Lastik ömrü %50 düşer |
| Direksiyon kilitlenebilir | Hayati tehlike |
| Pompa ve borular zarar görür | Yüksek tamir masrafı |
| Şasi ve süspansiyon bağlantı noktaları zarar görür | Kapsamlı şasi hasarı |
Direksiyon Kutusu Arızası Tamir Maliyeti (2025 Güncel)
| İşlem Türü | Ortalama Ücret |
|---|---|
| Kutunun tamiri (revizyon) | 4.500 – 9.000 TL |
| Orijinal direksiyon kutusu değişimi | 9.000 – 25.000 TL |
| Elektrikli EPS sistemli kutular | 15.000 – 40.000 TL |
| Hidrolik pompa değişimi | 3.000 – 8.000 TL |
| Yağ kaçak onarımı | 1.200 – 3.500 TL |
Sık Sorulan Sorular (S.S.S)
Evet. Direksiyon merkezleme hatası varsa araç düz gitmez, sağa/sola kaçma yapar.
Direksiyon çevrildiğinde araç geç döner, ani manevralarda kontrol kaybı yaşanır.
Çatlak yoksa revizyon yapılabilir. Ancak elektrikli modellerde genellikle değişim önerilir.
Evet. Özellikle tak tuk, sürtme, çatlama sesi varsa arıza ilerlemiş olabilir.
Kısa süre idare edebilir ama güvenlik riski çok yüksek, mümkün olan en kısa sürede müdahale edilmelidir.