Dizel ve benzinli araçlarda görülen “yakıtta su var ikazı”, yakıt sisteminde normalde bulunmaması gereken suyun tespit edildiğini gösteren son derece önemli bir uyarıdır. Özellikle dizel motorlar için bu ikaz kritik bir tehlikeye işaret eder; çünkü su, yüksek basınçlı enjektörlere, yakıt pompasına ve yanma odasına ciddi zarar verebilir. Uyarı dikkate alınmadığında motor arızaları, performans düşüşleri ve çok yüksek onarım maliyetleri ortaya çıkabilir.
Benzinli araçlarda daha nadirdir ancak yakıt deposuna su karıştığında aynı ikaz görülebilir.
Bu etkiler maliyetli onarımlarla sonuçlanabilir.
Yeni filtre:
Kesinlikle önerilmez.
Çünkü motor korumasız kalır ve şu riskler vardır:
Yakıtta Su Var İkazı Ne Anlama Gelir?
Bu ikaz; dizel yakıt filtresinde yer alan su seperatörü (water sensor) tarafından tespit edilen su miktarının, güvenli seviyenin üzerine çıktığını bildirir. Modern araçlarda sensör; araç beyni (ECU) ile haberleşerek sürücüye “suyu boşalt”, “yakıt sistemini kontrol ettir” şeklinde uyarı verir.Benzinli araçlarda daha nadirdir ancak yakıt deposuna su karıştığında aynı ikaz görülebilir.
Yakıtta Su Var Uyarısının Başlıca Nedenleri
Aşağıdaki sebepler dizel araçlarda su tespit uyarısının en yaygın nedenleridir:- Kalitesiz veya su karışmış yakıt alınması
- Yakıt istasyonundaki depolarda su birikmesi
- Mazot deposuna yoğunlaşma sonucu su damlacığı oluşması
- Yakıt filtresinin dolması
- Yakıt su seperatörü sensör arızası
- Depo kapağının arızalı olması, su sızdırması
- Yakıt hattına nem karışması
Yakıt Sistemine Su Karıştığında Ne Olur?
Su, dizel motorlarda ciddi problemsel etkiler yaratır:1. Ateşleme bozulur
Dizelde yanma için yüksek sıkıştırma basıncı gerekir. Su, yanmayı engeller.2. Enjektör uçları zarar görür
Su, metal yüzeyleri aşındırır ve enjektör memesini bozar.3. Yüksek basınç pompası zarar görebilir
Pompa içindeki yağlamayı azaltarak aşınmaya yol açar.4. Motor tekleme, stop etme başlar
Suyun yanma odasına ulaşması düzensiz çalışmaya neden olur.5. Korozyon oluşur
Yakıt hattında paslanma meydana gelebilir.Bu etkiler maliyetli onarımlarla sonuçlanabilir.
Yakıtta Su Var İkazı Çıktığında Belirtiler
Uyarı ışığı ile birlikte aşağıdaki belirtiler ortaya çıkabilir:- Motor çekiş düşüklüğü
- Rolantide dalgalanma
- Gaz yememe
- Tekleme
- Siyah veya beyaz duman atma
- Ani stop etme
- Enjektör seslerinde artış
Yakıt Suyu Nasıl Tespit Edilir?
Modern dizel araçlarda su tespiti için:- Yakıt filtresindeki su sensörü ECU’ya veri gönderir
- Sensör, yakıtın iletkenlik değişimine bakar
- Su oranı belirli seviyeyi geçince ikaz yanar
Yakıt Suyu Sorunu Nasıl Giderilir?
Yakıtta su var ikazı aldığınızda şu işlemler uygulanır:1. Yakıt Filtresindeki Suyun Boşaltılması
Dizel filtrelerin alt kısmında genellikle tahliye tapas bulunur.İşlem:
- Alt tapa gevşetilir
- Su ve kirli mazot karışımı dışarı akıtılır
- Filtre tekrar sıkılır
2. Yakıt Filtresinin Değiştirilmesi
Filtre çok su toplamışsa değişmesi gerekir.Yeni filtre:
- Daha iyi süzme
- Sensörün doğru okuması
- Enjektörlerin korunması
sağlanır.
3. Depodaki Yakıtın Tamamen Boşaltılması
Su oranı fazlaysa:- Depo tamamen boşaltılır
- İç temizlik yapılır
- Yakıt hattı üflenerek temizlenir
4. Enjektör ve Pompa Kontrolü
Su motor içine ulaşmışsa:- Enjektör memeleri test edilir
- Pompa basıncı ölçülür
- Gerekirse revizyon yapılır
5. Su Seperatörü Sensör Testi
Bazı durumlarda sensör arızası nedeniyle hatalı su var uyarısı çıkabilir.Sensör arızası belirtileri:
- Filtreden su boşaltıldığı halde uyarının sönmemesi
- Hiç belirti yokken uyarının aniden çıkması
- Sensör soketi temizlenir
- Sensör değiştirilir
Yakıtta Su Var İkazı – Sorun–Çözüm Tablosu
| Sorun | Açıklama | Çözüm |
|---|---|---|
| Su karışmış yakıt | Pompa ve enjektör hasarı riski | Depo boşaltma + sistem temizliği |
| Filtrede fazla su | Su seperatörü dolmuş | Tapadan su boşaltma |
| Sensör arızası | Yanlış ikaz | Sensör değişimi |
| Nem yoğunlaşması | Depo yarım kullanıldığında oluşur | Düzenli yakıt alımı |
| Depo kapağı arızası | Su sızabilir | Kapak contası değişimi |
Yakıtta Su Birikmesini Önleme Yöntemleri
- Aracı yarım depo yerine tam depo ile kullanmak
- Kaliteli ve güvenilir istasyonlardan yakıt almak
- Yakıt filtresini zamanında değiştirmek
- Depo kapağı contasını düzenli kontrol etmek
- Uzun süre bekleyen araçlarda yakıt katkısı kullanmak
- Nemli bölgelerde su ayırıcı filtre tercih etmek
Yakıtta Su Var İkazı Sonrası Araç Kullanılır mı?
Çünkü motor korumasız kalır ve şu riskler vardır:
- Enjektör kırılması
- Pompa aşınması
- Motor stop etmesi
- Turbo hasarı