Açıklanan resmî verilere göre Türkiye’de satılan her 100 otomobilden 95’i otomatik vitesli. Artık tüketicilerin büyük kısmı, özellikle şehir içi trafikte sunduğu konfor nedeniyle otomatik şanzımana yönelmiş durumda. Dünyada da tablo çok farklı değil; otomatik vites neredeyse standart hale geldi.
Ama işin ilginç yanı şu: Firmalar hâlâ manuel vites otomobil üretiyor. Üstelik üç pedallı araçlar artık niş kategoriye düşse de tamamen ortadan kalkmıyor. Peki neden?
Manuel şanzıman, otomatiğe kıyasla çok daha ucuz ve basit bir yapıya sahip.
Örneğin:
Siz ne düşünüyorsunuz?
Yeni bir araç alırken tercihiniz manuel mi olur otomatik mi?
Ama işin ilginç yanı şu: Firmalar hâlâ manuel vites otomobil üretiyor. Üstelik üç pedallı araçlar artık niş kategoriye düşse de tamamen ortadan kalkmıyor. Peki neden?
1. Düşük Üretim Maliyeti
Manuel şanzıman, otomatiğe kıyasla çok daha ucuz ve basit bir yapıya sahip.
- Daha az parça içeriyor.
- Mühendislik maliyeti daha düşük.
- Üreticiler için uygun fiyatlı araç üretmenin en kolay yolu.
Örneğin:
- Fiat Egea manuel versiyon: 949.900 TL
- Aynı modelin otomatik versiyonu: 1.579.900 TL
Aradaki fark 630 bin TL’den fazla. Bu da gelişmekte olan ülkelerde manuel vitesli araçları hâlâ cazip hale getiriyor.
2. Sürücü Alışkanlıkları
Türkiye’de birkaç yıl öncesine kadar tüm sürücüler manuel vites ile ehliyet alıyordu. Otomatik vites ehliyeti düzenlemesi yeni. Bu yüzden:- Özellikle eski sürücüler, alışkanlık gereği manueli tercih ediyor.
- “Üç pedal” hissi isteyen sürücü kitlesi hâlâ var.
3. Daha Uygun Bakım Maliyeti
Manuel şanzıman sadece üretimde değil, bakımda da ucuz.- Daha az parça → daha az arıza.
- Tamiri ve bakımı, otomatik şanzımana göre çok daha hesaplı.
- Uzun vadede cebini düşünen sürücüler için avantaj sağlıyor.
Yeni bir araç alırken tercihiniz manuel mi olur otomatik mi?