Enjeksiyon Arızası Nedir?
Enjeksiyon sistemi, aracın yakıt yönetim merkezidir. Görevi; yakıtı doğru miktarda, doğru basınçta ve doğru zamanda silindirlere püskürtmektir. Sistemde meydana gelen bir arıza;- Motor düzensiz çalışmasına,
- Yakıt tüketiminde artışa,
- Çekiş düşüklüğüne,
- Egzoz emisyonlarında bozulmaya neden olur.
Enjeksiyon Arızası Belirtileri Nelerdir?
Enjeksiyon sistemi arızalandığında araçta aşağıdaki belirtiler görülür:- Motor tekleme, sarsıntı ve titreme
- Gaza basınca tepki gecikmesi
- Yakıt tüketiminin anormal artışı
- Rolantide düzensiz çalışma
- Ani çekiş düşüklüğü
- Egzozdan siyah veya beyaz duman çıkması
- Motor arıza lambasının yanması (Check Engine)
- Gaz pedalına rağmen hızlanmama veya zor hızlanma
- Özellikle soğuk havalarda zor çalışma
Enjeksiyon Arızasının Yaygın Nedenleri
Enjeksiyon sisteminde görülen arızaların başlıca nedenleri şunlardır:- Kirli yakıt kullanımı
- Su karışmış yakıt
- Yakıt filtresinin tıkalı olması
- Depoda tortu birikimi
- Enjektör iğnesinin sıkışması
- Enjektörün fazla yakıt püskürtmesi
- Enjektör uçlarında karbon birikimi
- Yakıt basınç sensörü arızası
- ECU (Motor beyni) arızası
- Sensörlerin yanlış değer göndermesi
- Kablo bağlantılarında temassızlık
Enjeksiyon Arızası Belirti-Sebep Tablosu
| Belirti | Muhtemel Sebep | Etkilediği Sistem |
|---|---|---|
| Motor tekleme | Tıkanmış enjektör, düşük basınç | Yanma sistemi |
| Yakıt tüketimi artışı | Fazla yakıt püskürtme | Ekonomi |
| Egzozdan siyah duman | Zengin yakıt karışımı | Emisyon |
| Gaz yememe | Sensör, ECU veya basınç sorunu | Performans |
| Rölanti dalgalanması | İnjektör sızıntısı | Konfor & ekonomi |
| Motor arıza lambası | Elektronik enjeksiyon sistemi | Motor yönetimi |
Enjeksiyon Arızası Nasıl Test Edilir?
- P0200 - P0299 arası hata kodları enjeksiyon sistemi arızalarını işaret eder.
- Yakıt geri dönüş miktarı ölçülür. Kaçak varsa enjektör arızalıdır.
- Yüksek HC ve CO değerleri enjeksiyon sorununa işaret eder.
- Çalışma sesi düzensiz veya takırdama varsa mekanik problem vardır.
🛠 Enjeksiyon Arızası Çözüm Yöntemleri
| Çözüm Yöntemi | Açıklama |
|---|---|
| Enjektör Temizliği | Karbon, tortu veya kurum oluşmuşsa kimyasal veya ultrasonik temizleme |
| Enjektör Onarımı | Nozul, iğne, yay gibi parçaların değişimi |
| Enjektör Değişimi | Ciddi hasar olması halinde komple değişim |
| Yakıt Filtre Değişimi | Yakıt yollarının tıkanmasını engeller |
| ECU Kalibrasyonu | Elektronik enjeksiyon sistemi yeniden ayarlanır |
Enjeksiyon Arızası İhmal Edilirse Ne Olur?
- Motorun çekişi düşer
- Turbo sistemine zarar verebilir
- Katalitik konvertör tıkanabilir
- Yakıt tüketimi %40’a kadar artabilir
- Motor içi kurum birikir, piston zarar görebilir
Sık Sorulan Sorular (S.S.S)
Evet. Yanma gerçekleşmediği için motor güç üretemez ve çekiş ciddi ölçüde düşer.
Her 30.000 – 40.000 km’de bir ultrasonik enjektör temizliği önerilir.
İhmal edilirse piston, turbo ve katalitik konvertöre ciddi zarar verir.
Evet. Fazla yakıt püskürtme veya yanlış karışım nedeniyle tüketim %40 kadar artar.
Evet, LPG doğru ayarlanmazsa enjeksiyon sistemi yanlış veri göndererek arıza oluşturabilir.