Egzoz Emisyon Arızası Nedir?
Bu durum hem performans kaybı, hem de çevreye zarar ve muayeneden kalma riskini oluşturur.Egzoz emisyon arızası, araçta yakıt tam yanmadığı, oksijen sensörü, katalizör, EGR veya motor yanma sisteminde arıza olduğu için çevreye zararlı gazların normalden fazla salındığı anlamına gelir.
Egzoz Emisyon Arızası Belirtileri
| Belirti | Açıklama |
|---|---|
| Siyah veya gri yoğun duman | Yanma eksikliği veya fazla yakıt kullanımı |
| Check Engine ışığı yanması | Oksijen sensörü, EGR, katalizör veya emisyon sistemi arızası |
| Araç çekişten düşer | Motor verimsiz çalışır |
| Yakıt tüketimi artar | %20-50 oranında fazla yakıt harcama |
| Motorda titreme ve tekleme | Hava-yakıt karışımı bozulur |
| Egzozdan kötü koku | Yanma gerçekleşmeyen yakıt dışarı atılır |
| Muayeneden kalma | HC, CO, NOx değerleri yüksek çıkar |
| Turbo destekli araçlarda güç kaybı | Turbo verimsiz hale gelir |
🛠 En Yaygın Egzoz Emisyon Arızası Nedenleri
| Arıza Sebebi | Açıklama |
|---|---|
| Oksijen sensörü arızası | Motor hava-yakıt karışımını yanlış hesaplar |
| Katalitik konvertör tıkanması | Zehirli gazlar filtrelenemez |
| EGR valfi kirli / çalışmıyor | Emisyon dengesini bozar |
| Enjektör arızası | Yakıt püskürtme dengesiz olur |
| Hava filtresi tıkalı | Yanma eksik gerçekleşir |
| Dizel DPF filtresi dolu | Siyah duman, güç kaybı |
| Yanlış yakıt kullanımı | Yanma sistemi bozulur |
| Termostat veya soğutma arızası | Motor ideal sıcaklıkta çalışamaz |
Egzoz Emisyon Arızası Testi Nasıl Yapılır?
| Test Yöntemi | Amaç |
|---|---|
| OBD cihazıyla arıza kodu okuma | Sensör, EGR, katalizör ve enjektör arızası tespiti |
| Egzoz gaz analizi | CO, HC, O₂, NOx değerlerinin ölçümü |
| Duman yoğunluk testi (dizel) | Koyu renkli duman tespit edilir |
| Katalizör verim testi | Dönüşümlü gaz ölçümü |
| Sensör voltaj kontrolü | Oksijen/EGR sensörü ölçümü |
Arızayı Giderme için Kesin Çözüm Yolları
| İşlem | Açıklama |
|---|---|
| Oksijen sensörü temizliği/değişimi | En çok emisyon hatası bu sebeple görülür |
| EGR valfi temizliği | Dizellerde en yoğun çözümdür |
| Katalizör / DPF filtresi temizliği | Duman, kokuyı ve yüksek emisyonu azaltır |
| Enjektör temizliği | Yanma dengesini sağlar |
| Hava filtresi değişimi | Kolay ve etkili çözüm |
| Egzoz kaçak kontrolü | Doğru ölçüm için şart |
| ECU adaptasyon / reset | Yakıt-hava karışımı yeniden ayarlanır |
Emisyon Arızası Tamir Maliyetleri (2025 Güncel)
| Parça / İşlem | Ortalama Ücret |
|---|---|
| Oksijen sensörü değişimi | 1.800 – 4.500 TL |
| EGR valfi temizliği / değişimi | 750 – 3.500 TL |
| Katalizör değişimi | 4.000 – 15.000 TL |
| DPF (partikül filtresi) temizliği | 1.200 – 5.000 TL |
| Enjektör rektifiye | 600 – 2.800 TL |
| ECU adaptasyon | 500 – 1.500 TL |
| Egzoz emisyon testi | 600 – 1.200 TL |
Sık Sorulan Sorular (S.S.S)
Evet. HC, CO veya duman değerleri yüksek olan araç TÜVTÜRK muayenesinden geçemez.
Yanma tamamlanmaz, enjektör, oksijen sensörü, EGR veya turbo arızalı olabilir.
Kesinlikle evet. ECU, sensörlerden yanlış veri alınca uyarı verir.
Yasal değildir. Egzoz emisyonu bozulur, muayeneden geçmez, çevreye zararlıdır.
Çekiş düşer, siyah duman artar, motor arıza lambası yanar.