Amortisör Takozu Arızası Nasıl Anlaşılır? (En Belirgin Belirtiler)
| Belirti | Açıklama |
|---|---|
| Kasislerde tak tuk, çatırdama sesi | Takoz yırtılmış veya kopmuş |
| Direksiyonu çevirdiğinde gıcırdama / çıtırdama sesi | Takoz rulmanı aşınmış |
| Araçta sürekli bozuk yol hissi, sertlik | Süspansiyon darbe ememiyor |
| Çukura girince şiddetli vuruntu sesi | Takoz görevini yapmıyor |
| Direksiyonda titreşim ve ses | Takoz-rulman boşluk yapmış |
| Araç sallandığında kaput tarafı aşağı üst yukarı oynuyor | Takoz kopmuş veya patlamış |
| Amortisör bölgesinde kauçuk parçalar kopmuş | Takoz fiziksel olarak yırtılmış |
🛠 Amortisör Takozu Arızası Nasıl Test Edilir?
Evde yapılabilecek basit test:⚙ Amortisör Takozu Arızası Neden Olur?
| Neden | Açıklama |
|---|---|
| Bozuk yol, çukur ve kasislere sert girme | Takoz gövdesi zorlanır ve kopar |
| Uzun süre aşırı yükle kullanım | Takoz esnekliğini kaybeder |
| Kauçuk yapının zamanla sertleşmesi | Takoz kırılır veya çatlar |
| Kalitesiz yedek parça kullanımı | Kısa sürede aşınma |
| Sert süspansiyonlu araçlar (spor modeller) | Takoz ömrü daha kısa |
| Süspansiyon sisteminde diğer arızalar | Özellikle amortisör bitmişse takoz da zarar görür |
Aşağıdaki Belirtilerden Hangisi Hangi Arızayı Gösterir?
| Belirti | Muhtemel Sorun |
|---|---|
| Kasislerde tok ses | Amortisör takozu kopmuş |
| Direksiyon çevrilirken çıtırtı sesi | Takoz rulmanı aşınmış |
| Sürekli vuruntu sesi | Takoz kauçuğu dağılmış |
| Araba ön taraftan çökük duruyor | Takoz veya amortisör hasarlı |
| Kaput içinden metal metal sürtme sesi | Takoz tamamen kopmuş |
Amortisör Takozu Arızası Çözüm Yöntemleri
| Arıza Durumu | Çözüm |
|---|---|
| Kauçuk kopması | Takoz değişimi |
| Rulman aşınması | Takoz rulmanı değişimi |
| Takoz yuvası hasarı | Takoz + amortisör kontrolü |
| Süspansiyon boşluk hissi | Takoz ve amortisör beraber değişmeli |
⚠ Amortisör takozu değişirken rulman (bilya) birlikte değişmesi tavsiye edilir.
Amortisör Takozu Değişim Maliyeti (2025 Güncel)
| İşlem | Ortalama Maliyet (TL) |
|---|---|
| Ön amortisör takozu (tek) | 700 – 1.800 |
| Rulmanlı takoz (OEM) | 1.200 – 3.500 |
| Takım değişimi (iki ön) | 2.800 – 6.000 |
| Amortisör + takoz birlikte | 5.000 – 14.000 |
| İşçilik ücreti | 600 – 1.400 |
Amortisör Takozu Değişmezse Ne Olur?
| Risk | Sonuç |
|---|---|
| Uzun süre sesli kullanım | Amortisör zarar görür |
| Körük ve makas burcu hasarı | Süspansiyon sistemi ciddi zarar alır |
| Direksiyon açısı bozulur | Yol tutuş güvenliği azalır |
| Tekerlek açıları bozulur | Lastiklerde düzensiz aşınma |
| ABS / ESP sisteminde tepki kaybı | Güvenlik riski oluşur |
🛡 Amortisör Takozu Arızası Nasıl Önlenir?
✔ Kasislere yavaş girin✔ Süspansiyon sistemini düzenli kontrol ettirin
✔ Aracı sürekli fazla yükle kullanmayın
✔ Orijinal parçalar tercih edin
✔ Amortisör bitmişse takozu birlikte değiştirin
Sık Sorulan Sorular (S.S.S)
Hayır, ağır ses ve boşluk varsa muayeneden geçmez.
Sadece ses yapmaz, sürüş konforu, yol tutuşu ve güvenliği de düşürür.
Amortisör yıpranmışsa kesinlikle evet.
Kesinlikle önerilmez, amortisör, rulman hatta şasiye kadar zarar verebilir.